lørdag den 9. februar 2013

9. Feb. Cross intervaller og foredrag med Morten Munkholm

Morgen: 4 x 6 min. Cross intervaller | I alt 15,14 km | 3:55 min/km

Intervallerne blev løbet i mindeparken i Aarhus sammen med Odense Atletik. Super fedt og hårdt træningspas, dog på blødt underlag så ikke dræbende belastning for bentøjet. Intervallerne blev løbet i snit 3:25 min/km, var tiltrængt at komme i Cross skoene igen, selvom bakkerne er hårdt!

Efter træningen i dag var jeg til foredrag med Morten Munkholm vores 1500 m OL deltager i London. http://mortenmunkholm.com/
Han er kæmpe ekspert med hans niveau, igangværende uddannelse indenfor idræt og generel løbeerfaring i blandt andet USA og Etiopien blandt den internationale elite.
Han gav et teoretisk billede ud fra A. lydiards filosofier om træningsperiode inddeling (1. grundtræning, 2. bakketræning, 3. specifik træning 4. afpudsning/konkurrence), samt en mere moderne der bygger på ikke at være langt fra topform selv i grundtrænings perioden. Jeg holder mig til Lydiards.
Grundtræning betyder flere kilometer i lavere tempo (Kvantitet fremfor kvalitet), hvor den specifikke periode er færre kilometer i højere tempo. Dog må den de længere turer og lange tempo turer ikke glemmes i de specifikke periode så man mindste den aerobe kapacitet (udholdenhed). Dette var netop det der skete for mig sidste sæson.
Efterfølgende gav han eksempler på opbygning af træningsprogram i praksis ud fra træningsalder/erfaring med antal kilometer og brug af alternativ træning. Herudover hans mening omkring vigtigheden af massage.    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar