fredag den 29. november 2013

Laktattest

Testen:
Bånd: 4 min. 14-15-16-17-18-19-20-21 km/t med 1 min. pause mellem hvert interval med måling af laktat niveau ved en blodprøve. Hoppede af båndet under sidste interval hvor jeg lå på max.

Resultat af laktattest:





Testen fortæller egentlig min AT (anaerobe tærskel), hvor jeg danner syre
allerede er ved 15 km/t (4:00 min/km) med et niveau på over 4 mmol (og stigning på 1 mmol mellem intervaller).
Hvad jeg sådan lige har kunnet tilegne mig af viden, så vil det være tempoet jeg kan opretholde 1 times varighed. Dette vil jeg dog mene jeg burde uden og føle det som sådan var et hårdt pas.
Så hvis resultatet passer så har jeg noget om arbejde med! Da jeg egentlig belaster mere end som sådan..
Skal gerne have presset min AT ned og ligge omkring 3:30 min/km.
Pulsen ved AT lå på 160 bpm, som jeg skal arbejde noget mere ved.
Max. puls var på 197 bpm.
Havde en puls på 145 efter intervallet på 14 km/t  og steg ca. 10 slag for hvert interval, hvilket også var forholdsvis meget.

Positivt var at jeg til trods for et højt laktat niveau på ca. 10 mmol ved 18 km/t (3:20 min/km), stadig løb uden og være voldsomt presset.
Skal der konkluderes kan det være en af grundene til jeg løber bedre på de kortere distancer med høj syre, end længere distancer hvor jeg udskiller syre ved selv lavere tempo. Der er dog så mange andre faktorer der også spiller ind :) (som muskelfiber type, løbeteknik og psyke).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar