lørdag den 19. oktober 2013

Vintertræning -> Motivation


Først og fremmest godt og se du følger bloggen, eller kom forbi :).

Et "lille" indlæg omkring motivation, her en uge før 1. runde af Dansk atletik forbunds vinterturnering. Bliver godt og komme ud at slå de gamle Aarhus drenge, eller hvert fald gøre et ihærdigt forsøg på at slå nogle af dem. Havde et super godt træningspas i dag i form af 5 x 1300m bakke- og trail intervaller, både flyvende i adidas adios boost og syngende: https://www.youtube.com/watch?v=fB3kNJrcoGM 

Så selvtilliden og troen som er ekstremt vigtigt mentalt er hvert fald på plads. Denne uge kommer til at hedde ca. 95 km og 3 træningspas med styrke. Mere om det efter løbet, og mine seneste ugers træning op til.

Vil sige et par ord som er vigtige for mig for at holde motivationen. Motivation er ekstremt vigtigt her i vinterperioden, hvor det måske ikke altid er lysten der trækker værket. Det er mørkt, koldt, glat, vådt osv. Skal formen holdes ved lige skal du dog afsted alligevel. Jo dårligere form jo hårdere bliver det også at komme i gang igen. Er formen allerede faldet, så løb nogle rolige turer uden fokus på tempoet og kom i gang uden det er ulideligt.

Nedenfor et par punkter som er vigtige for mig:

-          Kontinuitet ’Det er ikke den enkelte træning, men de mange du bliver god af’

Ekstrem vigtig at have kontinuitet i træningen lige meget hvor meget du træner. Først og fremmest for at udvikle dig, men også for ikke at komme ud af form og tro du kan få den tilbage på 1 uge og ende med at blive skadet. En anden ting er også rutine, så du automatisk kommer af sted. De fleste kender også følelsen af at være inde i en god rytme. For mig betyder den gode rytme også det hele går op i en højere enhed, så jeg tænker sundhed/optimering generelt udover mit løb.

For at få kontinuitet er mest effektive vej bare at træne med andre! Det er det der forpligter mest, og gør du kommer af sted, samtidig skal man holde sig i bedre form end træningsmakkeren, og der bliver et social element. For mig er det vigtigst med selskab på de hårde træningsdag og de lange træningspas, for ellers nyder jeg også de rolige turer alene hvor der kan kobles fra. Identificer dig som løber/sportsmand, det hjælper når der skal siges nej tak til vores alkoholkultur. En anden ting er faste træningsdage, så du har sat tiden af til træningen overfor dig selv og familien, samt du føler dig mere forpligtet. 

-          Udstyr skal ikke undervurderes

Først og fremmest løbeur, i dag føler jeg mig nøgen ud. Der er ikke noget mere motiverende end at kunne logge sine data (tid, distance, tempo, puls mm.)og følge sin udvikling. Løbesko for først og fremmest ikke at blive skadet, men også for at kunne løbe hurtigere i lette sko (konkurrence sko), og det psykiske ved bare at føle dig let og i racing outfittet. Om vinter også ligeledes for at holde varmen, og det ikke er det der skal være undskyldningen. Vejret er generelt en elendig undskyldning i Danmark, ikke og sige den ikke er fristende at bruge.  
 
-          Delmål, mål, resultater

Det er dette punkt der giver den helt store motivation for mig, og bliver ved at holde den oppe. Jeg er udpræget konkurrence menneske, og det er resultater der stræbes efter. Det giver så meget igen at man ser man gjorde det man engang troede var umuligt for en selv. 

Mine råd giver generelt mest mening hvis du har ambitioner og er konkurrence menneske, så se at omvende dig hvis du ikke er :). Hvad er livet uden ambitioner?

Sidste år over lille refleksion over min træning og generelle tilgang blev denne cyklus skabt: 



1.       Målsætningen
Første skridt er at sætte en målsætning. Hver optimistisk men så du selv kan se målet gå i opfyldelse. Sigt højt hvis du vil nå højt!  

Det er både tiltænkt som kortsigtede mål og mere langsigtede mål. Her vist med et par eksempler.
- Kortsigtet (dag/uge/måned) -> Antal gentagelser, antal kilometre, tempo, antal træningspas
- Langsigtet (måned/år) -> Slå min egen tid, Gennemføre et marathon, vægttab
Bare det er noget der giver værdi for dig. Har du brug for at notere dem så du ikke snyder dig selv så gør det. 

2.       Motivation
Det bærende for at det hele vil lade sig gøre. Er målsætningen sat rigtig op, så den er værd at stræbe efter bliver det intet problem. Del evt. målsætningen for at øge motivation for at det lykkes. Se dig selv i situationen hvor det lykkes at opnå målsætningen.

3.       Trænings-/arbejdsflid
Det er her det hårde arbejde ligger, som du nu er sat op til at kæmpe for. Gør det for at nå din målsætning!

4.       Resultatet

Resultatet skal gerne være det givne, for det hele har været det værd, og du slet ikke kan lade være at sætte en ny målsætning. Selvfølgelig risikerer du at du ikke når dine mål, men er det det du vil nå må målet have en cyklus mere. Ellers er du måske blevet mere bevidst om hvad dine målsætninger skal være. F. eks. som jeg lige er gået fra at løbe 5000m-½marathon og til at løbe 800-1500m nu.
Bruger selv samme princip/filosofi for mit erhvervs- og studieliv.

Det var et par punkter der er vigtige for mig. Mange ting er måske selvfølger, men håber du alligevel har fået lidt ud af at læse det.

Håber snart at komme med et indlæg omkring min historie ind i løbeverdenen, og kampen som kræftpatient som 19 årig der gør mig til den jeg er i dag. Ambitiøs og målrettet livsnyder! :).

Tro på dig selv og kom så ud at træn!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar