torsdag den 24. oktober 2013

Kræftens overvindelse ændrede mit liv


Vil skynde mig og lave dette indlæg mens knæk cancer køre på TV2 og der stadig kan støttes på:
https://cancer.tv2.dk/

Historien om mig ind i en seriøs løbeverden:
Som 19 årig blev jeg ramt af testikel kræft! Det blev en omvæltning af mit liv..
Det var en hård periode da diagnosen blev stillet. Det hårdeste var dog reaktionen af de nærmeste omkring mig, særligt fra min far og mor. Jeg selv kunne ikke rigtig tro på jeg havde fået kræft. Hvorfor mig! Synes jeg har levet et helt normalt aktivt liv.
Først da kalenderen kom frem og kemo behandling planlægges indså jeg selv, at jeg måske skulle møde døden langt før tid.

Heldigvis blev jeg opereret, og efterfølgende faldt kræften til ro og jeg undgik den frygtede kemo! 
Ikke for at være hård, men det har hjulpet mig at jeg ikke har været bange for døden. Det har gjort meget psykisk for at komme sig over sådan en sygdom og ikke tænke på den hver dag, min tilgang var at komme i gang hurtigst muligt med normal hverdag. 


Jeg er i dag efter 5 års kontrol på den anden side, og kan sige kræften er overvundet, eller at jeg i hvert fald er i samme risikozone som alle andre.
Perioden har givet mig et særligt forhold til min mor, som jeg kom utrolig tæt på under forløbet. 

At få diagnosen kræft ændre ens liv.. Jeg lærte at værdsætter jeg er her hver dag. Jeg lærte at man skal gøre det man gerne selv vil, og bruge tiden på dem man holder af og lade resten ligge.

Kim Greisen der har gennemført 20 dobbelt ironman viste mig denne figur jeg har taget til mig.


Den viser at der er noget du 'gør' og noget du 'vil', der hvor de går indover hinanden gør du det du vil ('vil gør'). I dag har jeg lært og få den del til at fylde største delen af mit liv.

Jeg er bestemt af den overbevisning det i dag er grunden til jeg i dag træner som jeg gør. Det koster visse tab og ligge den energi jeg ligger i min træning, men det er det jeg vil.
Så til trods for jeg er i en periode af mit liv hvor jeg hellere yder end nyder, så kalder jeg mig alligevel livsnyder. Målrettet og ambition livsnyder. Håber jeg folk omkring mig vil sige, sjældent jeg bliver set uden et smil på læben.

Håber ikke jeg har pivet for meget mig, det var ikke meningen med indlægget, men nærmere at du skal værdsætte livet mens du har det! Følg nu dine drømme, du har kun et liv..

Og en opfordring til at støtte 'knæk cancer', hver tredje dansker bliver ramt, du kunne være den næste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar